Bajban vannak a biztosítási üzletkötők??? (2.rész)
Az első rész folytatása következik, de aki még nem olvasta az IDE kattintva megteheti. Még csak 1 hét telt el, de több tucat levelet kaptam az első rész miatt, amit meg is értek.
Kaptam hideget-meleget, valaki cáfolt, valaki egyet értett, ez utóbbit általában a biztosítással rendelkező olvasóknál tapasztaltam. A cáfolók tábora inkább a biztosításközvetítőkből tevődik össze. Én megértem, hogy nekik is meg kell élni valamiből, de amikor az egyik közvetítő azt írja nekem, hogy ő már csak kockázati életbiztosítást ad el, "mert nem akar kiszúrni az ügyféllel", az számomra azt jelenti, hogy jól látom a dolgokat. Persze, tudom, hogy nem lehet, nem szabad általánosítani, mert vannak korrekt biztosítósok is, nem kevesen, de mégiscsak, ha belefut egy ügyfélbe, aki életbiztosítást akar venni, annak mégsem azt fogja ajánlani, amelyiknek 22.000,-Ft a jutaléka, hanem azt amelyiknek 88.000,-Ft, bár lehetséges, sőt a biztosítós is már látja, hogy az előzővel az ügyfél jobban járna, hiszen ott teljesen egyértelmű a költséghányad. Rendben, de az e fajta tudatos és korrekt üzleti magatartáshoz kellene egy fix, magasszintű egzisztencia a biztosítós részéről, amit a jelenlegi rendszer nem tud biztosítani, mert
- a piacon sok a szereplő (közel 40.000 biztosításközvetítő)
- túlságosan profitorientáltak a részvényesek, és túl sok az adó és egyéb teher
- túl sokan profitálnak az ügyfél pénzéből, például az első két éves biztosítási díjat elosztja a rendszer a biztosító, a régióigazgató, a fiókvezető között és ami marad az az üzletkötőé az éves díj 40-70%-a.
Igen, de a jelenlegi piacon a biztosítósok vállalkozók és nekik ki kell fizetni
- a járulékot: -78.000,-Ft
- a telefonszámlát: -30.000,-Ft
- a tankolást: -30.000,-Ft
- a könyvelőt: -10.000,-Ft
- az egyéb adókat: -15.000,-Ft
- a egyéb kiadások: -20.000,-Ft,
tehát a hónap -180.000,-Ft-tal indul, amit minimum 2, de inkább 3 unit-linked életbiztosítás megkötésével tud kitermelni és még nem beszéltem arról, hogy ezzel még nem is keresett semmit a biztosítós. Tehát ezek után érthető, hogy nem fog olyant kötni ügyfelével, aminek 22.000,-Ft a jutaléka.
Akkor mi a megoldás?
Egyszerű: kevesebb biztosítós ugyanannyi ügyfélre (maximum 8-10 ezer), alkalmazotti munkaviszony a státuszhoz méltó jövedelemmel (minimum 300.000,-Ft nettó), felelős munkaköri követelmények és ügyfélközpontúság! Egy biztosítósnak maximum 2000 szerződésből ügyfélbázis (800-1000 ügyfél/fő), ami eltartja őt rendesen, azaz a biztosítónak kitermeli a munkavállaló költségeit. Ehhez képest:
Mi lesz várható?
- Először is - szerintem joggal - meg fogják szüntetni a magas szerzési jutalékokat, amelyek egyébként több biztosítási csalásra is okot adnak és helyette úgynevezett befolyt díj alapú szerzési jutalék lesz, amely jóval alacsonyabb megélhetési lehetőséget ad a biztosítás közvetítőknek és még a megélhetésük is kérdéses lesz emiatt. És ez lesz az igazi piactisztítás, ugyanis, a megélhetési "tanácsadók" eltűnnek a piacról, mivel a jelenlegi vállalkozói státusszal, nagyjából 1 év kell majd és havi 8-10 kötés ahhoz, hogy valaki elérjen egy biztos casflow-t ebben a jövedelmi rendszerben, így viszont a visszaírásnak, amely most nagymértékben sújtja a biztosítósokat nem lesz létjogosultsága, ennek ellenére lehet, hogy mégis marad.
- Szerintem ésszerű döntés születik arról - és van olyan biztosító, ahol már ez létezik, hogy megszüntetik a biztosítók az úgynevezett fenntartási jutalékot minden szerződésre. Miért? Mert az állományvédelmet teljesen átveszi a biztosító a tanácsadóktól, azaz a központ küldi ki az értesítést a hátralékról, a központ hívja fel az ügyfelet stb. Továbbá, jogi értelemben az ügyfél nem a biztosítósé, hanem a biztosítóé, így ezt hamarosan meg is lépi szerintem minden biztosító.
- Tovább megyek távlati célok ebben a szakmában: Ki fizeti a jutalékot? Most még a biztosító, de hamarosan a piac letisztulásával egy időben - hozzáteszem ez így korrekt - az ügyfelek érdekében a biztosító megszünteti a szerzési jutalékot is és az alkuszokat az ügyfél fizeti ki pénzügyi tanácsadás jogcímen. Az más kérdés, hogy ennek lesz-e fizetős képes piaca, bár már több alkusz is elkezdte ez a módszert a transzparencia elve alapján.
Maradt még egy-két gondolat a fejemben, például azzal kapcsolatban, hogy a biztosítások nagy része a 7. évben megszűnik itt Magyarországon...
Hogyan tovább?
Jövőre és utána kiderül... beszéljünk még erről a témáról? Írjatok!